Farväl svarje;)

Ja skriver nu i sista secunden innan ja sticker till gran canaria en vecka så ed blir inga romaner.

Nya 115 decibels tutor, IC:n först, Ny kylare bakom

Laddtrycksmätare, och en liten grön lampa som lyser när den 5:e spridaren är igång
(lägg märke till Iphonen som speglar sig coolt haha)

och sen tror jag aldrig ja la upp ett foto när basarna var i bilen så här e

Och nu står bilen inpackad redo för de svenska stormarna

HAAAJ!!!!!!!!

Stora uppstartsdagen!

1a start av VOLVON

Yeeeeeeeeeeeeessssssssss!!!!!!!!!

PRECIS SOM ÖVANSTÅENDE SÄGER VI HAR HÅLLT PÅ

NÄSTAN HELA DAN I DAG OCKSÅMED ATT LÄSA, MECKA, LÄSA MECKA OSSÅVIDARE TILL SIST BORSTA FASER RENT FÖRDELARLOCK OCH ROTOR OCH BETTAN VRMMAR UGÅNG
utan turbo så på med turbon o osså pröva igen o den smäller igång direkt o jääävlaer sicket ljud ja ska på träning nu så lägger upp film o bilder i kväll:):)::)):):):

Var det domen?

Nu blir man ju bara trött på de, började läsa runt på nätet om vad som kan vara fel och det verkar som nyare
240:is (89 och framåt) har ett styrsystem som heter lh2.4, dessa har en kännare på generatorhjulet lr något liknande medans min som troligen har styrsystemet lh2.2 inte har det och ballar därför ut om man sätter på turbo (eftersom det då är vakkumstyrt) så nu är frågan vad man ska göra om man ska satsa på att konvertera till lh2.4 som majoriteten inte rekomenderar eftersom den endå inte räcker om man ska trimma lite..... så då tycker forumfolket att man lika gärna kan satsa på megasquirt, prospark eller andra styrsystem som är gjorda för trimning:( menmen inget beslutat än vi får läsa på lite på nätet och se vad ''experterna'' tycker??

Sicken jela dag!!

Ja nu har vi hållt på i två dagar med bränslet för det verka som motorn dränktes i bensin så vi satte på bränsletrycksmätare så vi kunde se vad btr höll på med:D de blev riktigt coolt i verkligheten ser racing ut ;)

och det visade sig att btr:en var iställd på 6 bar (den går upp till 9) så de var ju inte konstigt att den dränktes men detta sänktes till 3 bar som det ska vara men inte fan hjälpte det så vi skruva ner trycket till 0,7 men de hjälpte inte de heller... så tänkte vi att kanske spridarna var rent för stora så vi montera på original igen o pröva men den var lika drängt:( sen satte vi på original btr:en osså för då var ju allt original förutom kompen i kolvarna, hmm (det är den lille, skabbige original btr:en som sitter på bilden ovan) och som väntat visa original btr 3 bar på bränsletrycksmätaren men ända var mototrn DÖD. nu börja man bli lite lack på de så vi tog av alla tryckrören för att kolla om där var papper eller något annat xtremt som felade men det var där inte. Då tänkte vi att ''jamen då kollar vi kompen'' o nu kom där ett hmmmmm.....

Kompmätaren visar 0,000  detta känns ju inte riktigt bra så vi börjar montera av toppen för vi visste att ventilerna satt tajt men den borde ju ändå starta och då visar det sig när fader snurrar på kamremmen så noterar ja att kammaxeln stod still??? Och här e felet som gjort att vi lagt ner 2 dagar på att studera bränslet!!!

det visade sig att stiftet hade gått mitt av:(

vi hade dock inget nytt men den glädjen gjorde att ja prövade speledosan:) och allt fungerade utmärkt:)

och sen när vi kom in fortsatte de positiva våra firrar hade fått småfirrar:D
aa to massa bilder men man ser inte yngeln men där e väl ett 50:iotal :) synes o höres ha de bra!!

Nära skjuter ingen hare

Ja denna helgen var det nära provstart men lite olika småfel dro ut på tiden o det blev ingen start men nu är nästan allt klart:=)

Först var vi iväg och lånade svets :) Tack så mycket för det :)

Sen pilla vi klart de sista me elen och det med lambdan där alla sladdar fick klippas av och löddas ihop för att det skulle nå men det blev kanon;) Sen skulle vi sätta fast lambdasonden på downpipen (original som satt på icke turbon) men den hade helt andra gängor så vi skulle ta en större mutter o svetsa fast så löste det sig men efter att slipat ner gamla ''höljet''

men efter att kolla om man kunde ha det så, så gick gvetvis inte det så de va bara till att svetsa igen hålet och sätta muttern ''uppe' på röet i stället så blev det kanon :D

så nu var downpipen klar:)
nu var det dump som skulle på och efter att studerat den en stund om den var gjort i rostfritt och sedan kollat med magneten å var den givetvis i rostfritt så där sket det sig tänkte vi men sedan kom vi med den ljusa idèn att pröva lägga en loppa o se vad som händer. Så vi satte 2 loppor på den rostfria dumpen på det rostfria röret med en vanlig svets och det satt så in i helvete :):) så nu svetsades dumpen på.

en gummislang fick beställas i veckan och den är här nu:D

denna skall då gå från dumpen ner till tryckröret som ni kommer se sedan;)
nu typ paja tangentbordet så skriver kortfattat :S sen skulle röret innan insuget få alla sina kopplingar (inklusive den extra spridaren!!)
sen när det var klart och efter lite skärande i fronten så tryckrören kan komma ut bakom kylaren till/från intercoolern så började det se riktigt bra ut :D







dagens supporter blev affe!!

freddy satt mest inne o to de lungt


Nu ska fanskapet i!!

Japp idag skulle vi sätta ihop motor och låda och sen köra ner hela paketet:)
men som sagt först motor o låda ihop

sen skulle hela alltet i bilen
men såklart fick inte det plats så ja kasta i motorn på sne o satte mig och tänkte.....

så efter en stunds funderande ''hoppade'' motorn i;)

men en sak jag inte förstår är varför motorn ska sitta 5 cm ifrån plåten mot cupén medans det fin ett tomrum på en halv meter där fram var ett himla pilleri att få de till o passa men nu är den i:)

och en bild underifrån där man ser lådan och till vänster i bild högerkanten på sumpen;)

RSS 2.0